Niet in de single top 10, maar echte pareltjes…
Animals – House of the rising sun
Een door jan en alleman gecoverde Amerikaanse evergreen die naar zeggen al reeds in de 16e eeuw werd gezongen en mogelijk zijn roots had in de Engelse folk.
Een van de bekendste versies is van folk zanger Dave van Ronk, totdat Bob Dylan het nummer opnam. Dave kon het nummer nu niet meer spelen omdat iedereen zou denken dat hij het gejat had van Bob Dylan. Bob had op zijn beurt later het zelfde probleem toen The Animals het nummer opnamen.
Eric Burdon zingt dat hij zijn leven vergooit heeft in het huis van de rijzende zon, naar alle waarschijnlijkheid betreft het hier een bordeel. Rising sun werd namelijk in zowel Engeland als Amerika in allerlei nummers door moraalridders als een bedekte term gebruikt voor bordeel.
Shangri-Las – Leader of the pack
Het bekende duo Leiber en Stoller van Red Bird Records was naarstig op zoek naar een opvolger voor de hit Remember (walking in the sand) van meidengroep The Shangri-Las.
Muziekproducent George Morton had nog een nummer op de plank liggen over een liefdesgeschiedenis van een meisje met een crush voor de leider van een motorbende.
E.e.a. loopt fataal af met een dodelijk motorongeluk. Een vette nr 1 hit in de States was het gevolg. En ja hoor de BBC deed vanwege de dodelijke afloop het nummer maar weer eens in de ban. Wat echter wederom geen klap hielp want ook in de UK werd het een vette hit.
Four Tops – Baby I need your loving
Eerste echte hit voor deze soul brothers met leadzang van Levi Stubbs en muziek van huisband The Funk Brothers.
Het nummer werd voor hun geschreven door het succes trio Holland-Dozier-Holland, vaste songwriters voor het label Motown van Berry Gordy.
Opgenomen op 8 juli 1964 in de Motown studio Hitsville USA en 2 dagen later op 10 juli gereleased.
Kingsmen – Louie Louie
The Kingsmen werd in 1959 opgericht als schoolbandje.
Na wat omzwervingen werden zij de huisband van The Chase de place to be als je teenager was in Portland Oregon.
Dit nummer is een cover van het Rhythm & Blues nummer van Richard Berry & the Pharaohs uit 1955, over een Jamaicaanse matroos die terugkeert naar zijn eiland en zijn liefie.
De rauwe rock ’n roll bewerking van The Kingsmen en de gave gitaarsolo van Mike Mitchell maakten het een millionseller.
Door de voornamelijk onverstaanbare teksten ontstond het misverstand dat het hier ging om een lied met vermeende sexuele toespelingen.
Zelfs de FBI werd ingeschakeld om dit te onderzoeken.
Het nummer werd derhalve niet door de radiostations gedraaid.
Overigens bleek later de aanklacht ongegrond, maar toen had de jeugd al uit pure rebellie tegen de infantiele gevestigde orde er voor gezorgd dat het een millionseller werd.
Trashmen – Surfin’ bird
Dat het niet lang heeft geduurd om deze tekst te schrijven blijkt wel uit het feit dat het zinnetje “The bird is the word” telkens herhaald word in de lyrics.
Verder is voor de lyrics ook leentjebuur gespeeld bij het nummer Papa oom maw maw van The Rivingtons.
In de jaren 70 coveren zowel The Ramones als The Cramps het nummer.
Andre van Duin breekt met dit nummer door als bandparodist in het programma Nieuwe Oogst. Hij wint de finale, een beker en een optreden in de Zaterdagavond Show van Willy en Willeke Alberti.
Stan Getz & Astrud Gilberto – The girl from Ipanema
Inspiratiebron voor dit nummer is Heloisa Eneida Menezes Pais Pinto.
Zij dartelt vrijwel dagelijks voorbij het terras waar songwriters Jobim en de Moraes regelmatig een drankje pakken. De bar bevind zich in de wijk Ipanema in Rio de Janeiro.
Pas veel later komt Heloisa er achter dat zij het meisje van Ipanema is waarover gezongen word.
De song is door vele artiesten opgenomen, maar de bekendste versie is die van Astrud Gilberto, Joao Gilberto en Stan Getz.
In deze versie word het een wereldwijde knaller.
New Beats – Bread and butter
Hoe simpel kan het zijn: Een alsmaar repeterende piano-riff, een hoge falset stem en een eenvoudig verhaaltje over brood met boter en toast met jam, en zie daar het resultaat de 2e plek in de Bilboard Hot 100. En een rock ’n roll klassieker.
In de decennia die volgden zou het nummer meerdere malen opduiken in diverse commercials.
Kinks – You really got me
Wat door Ray Davies bedoeld was als een jazzy nummer, word door broer Dave Davies omgebouwd tot een rauwe rock song. Halleluja voor Dave.
De oorspronkelijke piano akkoorden maken plaats voor de elektrische gitaar, waarbij de versterker opzettelijk word “mishandeld” met breinaalden en scheermesjes om zo het typerende Kinks geluid te creëren middels de zgn distortion techniek.
De overbekende gitaar riff ontstaat nadat de band probeert het nummer Louie Louie van The Kingsmen te spelen.
Deze sound word ook wel gezien als de voorloper van de Heavy Metal.
Het word hun eerste nr 1 hit in de UK en in de States bereiken ze de 7e plaats in de Bilboard Hot 100.