Van flesje Ranja tot gezinsfles limonade
Voordat er sprake was van (prik)limonade was het Ranja, Ranja en nog eens Ranja wat de klok sloeg.
Siropen van allerhande merken werden in de volksmond allemaal aangeduid met Ranja.
In vroeger tijden een ware traktatie voor de kleintjes op verjaardagen, feestjes en schoolreisjes.
Maar ook in koude winters werd het aangelengd met warm water en verkocht in kraampjes op het ijs.
Waar komt de naam Ranja eigenlijk vandaan?
Way back in de 17e eeuw werd er door de Fransen aangezoet citroenwater gemaakt, bestempeld als limonade verwijzend naar de Latijnse benaming voor citroen, Citrus Limon.
Er was ook een variant op sinaasappelbasis en die werd Ranja genoemd een verbastering van naranja, het spaanse woord voor Sinaasappel.
Er was ook granaatappelsap onder de naam Grenadine.
Door de opmars van kleine flesjes prik werd de vraag naar Ranja minder en minder.
Fabrikant Riedel bracht zelfs in de jaren 30 als eerste de grote fles op de markt, jaren later gevolgd door Hero. En door de stijgende welvaart verschenen er al snel grote flessen van de merken Exota, Sisi, Rivella, Green Spot, Seven-Up, Snor, Lift, Spa, Sunrise en natuurlijk eeuwige rivalen Coca Cola en Pepsi Cola.
Begin jaren 70 goot de gemiddelde Nederlander circa 55 liter frisdank in zijn kanaal.
In de jaren 80 neeg de trend meer naar vruchtensappen en bronwaters.
Reclames werden steeds belangrijker om een deel van het marktsegment te veroveren en te behouden.
Coca Cola The Real Thing
Exota Meer dan lekker
Green Spot zonder prik
Hero spant de kroon
De weldaad van de nieuwe oogst gaat in Sisi
Blijf slank met suikervrije Rivella
Op iedere tafel hoort Spa
En wie herinnert zich niet die tongbreker van Pepsi Cola uit 1975.
“Likkebaardendlekkerlessendkloekklinkendfrisdrinkendstemmensmerendrazendflitsendsnel
vibrerendkoelkoelkoelsissende….Pepsi!”