Het grote benefiet concert tegen de hongersnood in Ethiopië.
En daar zat ik dan op een zomerse zaterdag d.d. 13 Juli 1985.
Met mijn cassette deck en een giga stapel TDK bandjes, startklaar om alles op tape vast te leggen voor het nageslacht.
Een waar rockdocument dat ik later met mijn stomme kop tijdens een verhuizing heb weggemikt in de container.
Maar wat was het een muziekfeest, een echt walhalla voor de muziek liefhebber.
Iedereen die er op dat moment toe deed in de muziekwereld gaf acte de presence en speelde geheel belangeloos zijn deel van de mondiale jukebox.
Nou ja bijna iedereen, want megasterren Michael Jackson, Bruce Springsteen, Stevie Wonder en Prince ontbraken om verschillende redenen op dit muziekfeestje.
De trigger voor deze muzikale happening was een documentaire van de BBC over Ethiopië, uitgezonden op 23 Oktober 1984.
Een land verscheurd door droogte en een jarenlange burgeroorlog, waar nu tot overmaat van ramp de hongersnood ook nog eens genadeloos om zich heen greep en de reeds geteisterde bevolking in sneltrein vaart decimeerde.
Bob Geldof ziet deze doffe bak ellende met lede ogen aan en besluit tot actie over te gaan.
Samen met Midge Ure van Ultravox schrijft hij “Do they know it’s Christmas”.
Producer Trevor Horn wordt benaderd, maar heeft helaas een te drukke agenda.
Derhalve geeft hij het duo de sleutels van zijn Sarm West Studio.
Eind November nemen ze daar de single in 1 dag op met medewerking van Sting, Duran Duran, Spandau Ballet, Paul Young, Bananarama, Boy George, Bono, Status Quo, George Michael, Phil Collins, Marilyn, Heaven 17, Paul Weller, Boomtown Rats, Kool and the Gang e.a.
Het project krijgt de naam Band Aid, een naam met meerdere lagen.
Aan de ene kant een band met artiesten die met hun nummer te hulp schiet in een uitzichtsloze situatie.
Aan de andere kant het nuchtere besef dat dit initiatief slechts een pleister is op een grote gapende wond.
De single komt op nr 1 binnen in de Britse hitlijsten en is daar 5 weken lang niet met een stok weg te slaan.
Het nummer harkt een recordbedrag aan opbrengsten binnen en is op zich weer de aanjager voor andere initiatieven.
Zo denkt men in Amerika wat die Britten kunnen, kunnen wij beter.
Michael Jackson en Lionel Richie schrijven onder de noemer USA for Africa “We are the world” waaraan een keur van artiesten meewerkt.
Als Boy George met zijn Culture Club in december 1984 in de Wembley Arena het optreden afsluit met een geïmproviceerde versie van Do they know it’s Christmas word dit door het aanwezige publiek geestdriftig omarmt.
Daags erna belt hij Geldof om dit moment te delen en het idee te opperen een compleet festival te organiseren. Geldof is hier wel voor te porren en de rest is geschiedenis.
Maar daarover later meer…